2015/08/31

Van surfen in de kou tot hotel costes


Vrijdag was ik op een feestje en ik hoorde mezelf zeggen; “ ja en dan elk weekend lekker surfen”. En toen zei iemand “Huh, jij hebt toch nog helemaal geen weekend gehad hier in Kaapstad?” . En toen dacht ik wow Roos,  dat je nu al dit soort dingen aan het rondbabbelen bent betekend wel echt dat je je thuisvoelt. Tot zover het gesprek met mezelf maar wat ik wil zeggen is dat ik me onwijs thuis voel hier en dat ik het idee heb dat ik er al heel lang ben. Het gaat allemaal zo vanzelf, elke dag ontmoet ik leuke mensen en doen we leuke dingen. Het enige vreemde is nu dat ik echt het gevoel heb dat ik op vakantie ben en ik kan nog niet helemaal kan inzien dat ik hier een halfjaar woon, maar ik laat alles lekker over me heen komen. Iedereen die ik spreek en hier langer zit zegt dat de tijd zoooo snel gaat dus dat ik vooral moet genieten en dat doe ik ook met volle teugen kan ik zeggen! 

Deze week waren er weer een heleboel fijne dingen. Surfen in Muizenberg, naar de bioscoop, loungen in Camps Bay, naar het slavenmuseum, lekker uit eten, gooische vrouwen kijken met
kaarsjes, brie en wijn met Doris, stappen op long street.. het gaat maar door! Na dit weekje vakantie is het wel echt tijd om aan de bak te gaan hoor. Morgen begin ik met mijn stage, volgensmij gaat het geweldig worden. Ik kreeg een email dat we met heel het team woensdag avond naar Langebaan gaan voor een fotoshoot. Dan slapen we met z’n allen in een huis en de volgende dag terug. Er is toch geen betere manier om te beginnen met een stage? Ik kijk er heel erg naar uit elk geval.

Wat ik ook zo’n topper vond was surfen. We gingen naar muizenberg met de trein. De trein is heel gevaarlijk maar het traject naar Muizenberg niet mits je 1e klas reist (een kaartje kost serieus minder dan 1 euro ) en met een groep. En dat deden we. Ik had lekker mijn jurkje aan en blote benen want ik dacht dan gaan we na het surfen lekker zonnen.. Maar het was freezing cold en het water ook. Ze zagen me al aankomen met mijn slippertjes haha. Gelukkig kregen we een wetsuit aan en een heel leuk jongetje als instructeur. Het lukte me twee keer om te staan maar het is net zoals met skien, eerst moet je honderd keer de berg op en weer terug naar de zee door de golven maar als je het eenmaal kan verleer je het ook niet. Ik wil hier echt goed in worden! Ik stopte niet voor ik kon staan en de twee uur surfen leken veel korter te duren. Echt top dit! 

Vrijdag werden we uitgenodigd door het huisgenootje van Marcella voor een bak en braai. Dat is eigenlijk gewoon een bbq met je eigen vlees. Gezellig dat het was! Lekker in de tuin, leuke nieuwe mensen leren kennen en daarna dansen in Long Street. Na vijf minuten werd er al een iphone gejat dus wel belangrijk om goed op te letten. Ze zijn zo snel als het licht. De volgende dag zijn we naar Camps Bay geweest, een prachtig gebied met een woeste zee met witte stranden. Ik ben nooit op Ibiza geweest maar mijn huisgenootje zei dat het een beetje zo er uit ziet met mooie witte huizen tegen de heuvel aan en beach clubs waar ze hotel costes draaien. Heerlijk om uit te brakken. 

De leukste beleving deze week vond ik het oudste filmhuis van Kaapstad; het Labia theater. Je komt binnen in een pand met rode fluwelen gordijnen en een man met hoed en witte handschoenen die je met een zaklamp (hoe leuk, hoe ouderwets!) naar je plekken begeleid. De popcorn wordt gemaakt met een ouderwetse machine en je doet er zelf je zout of suiker op. Ja helemaal top dit, en voor maar liefst drie euro heb je een gezellige avond. Vaker doen dus! 

Het is echt winter hier, het lijkt op een Nederlandse herfst met veel wint. Ons appartement heeft veel kieren en gaten en vannacht hoorde je heel de tijd de wind loeien. Wel knusjes als je lekker in je bedje ligt! Ons nieuwe huisgenootje is ook gekomen en we gaan straks met zijn drieën naar de wellness. We hadden het plan om naar de botanische tuinen te gaan maar door het sombere weer bewaren we dat voor een ander keertje. We laten ons zo verwennen met een massage en andere dingetjes. Je kan hier voor Europese studenten begrippen echt leven als een koning! Wat ik daar tegen wel heel lastig vind is de straat kindjes. Dan breekt echt mijn hart. Ook al weet ik dat ik geen geld mag geven of andere dingen kan ik ze niet zomaar negeren en doorlopen. Dus geef ik ze soms eten, want dat kan wel. Ik hoorde dat ze dat vaak doorverkopen voor drugs en dat stimuleer ik niet maar als zo’n klein meisje van twaalf een kindje van twee en haar hand loopt en zegt “i’m hungry” kan je toch niet doorlopen. Misschien ga ik er wel aan wennen ooit, maar triest vind ik het wel.. 

Iedereen spreekt hier trouwens Engels, dat is de eerste voertaal dus dat is super relaxed als je het vergelijkt met Spanje of Frankrijk bijvoorbeeld. Ook is het drinkwater hier heel schoon. 

Ik besef me echt dat ik zo bevoorrecht ben om hier te zijn en dit mee te mogen maken. Daar ben ik ontzettend dankbaar voor! 
Morgen gaat het echte leven beginnen, heel benieuwd hoe dat gaat zijn. 

Geniet van het mooie weer in Nederland, 


Liefs Roos
Geen zorgen, jullie zijn overal te zien :)


Surfles!

Borrelen op mijn balkonnetje met view

Camps Bay


Doris en ik