2015/09/21

Dinge is nog altyd baie lekker hier


Tis eerlijk waar ongeloveloos maar ik ben vandaag precies een maand in Kaapstad. Ik schrik er gewoon van hoe snel de tijd gaat! Sowieso sinds ik studeer gaat de tijd zo hard. Ik zit al in jaar drie en heb nog bijna maar  pak-hem-beet anderhalf jaar te gaan. De basisschool en middelbare school (13 jaar lang dus) ben ik met zo veel tegenzin mijn bedje uit gekomen. Maar, ik ben tot een heel belangrijk besef gekomen deze week tijdens een gesprek in de auto met mijn baas Claire. Want ik vroeg hoe het kon dat ik veel donkere mensen over het algemeen de minder goede banen hebben en de blanke mensen de betere banen. Maar dat komt dus door educatie. Jullie snapte dit waarschijnlijk al lang maar ik had hier nooit eerder bij stilgestaan.


Veel blanke mensen zitten h
ier op een privé school waar ze goed onderwijs krijgen en veel donkere mensen op een openbare school. Door dat hun ouders het minder goed hebben en het niet kunnen betalen stoppen ze vaak na de basis school en gaan ze werken, waardoor ze minder kennis hebben en dus minder goed betaalde banen, en dan krijgen hun weer veel te vroeg kinderen en herhaalt dit zich. Mijn oma zegt altijd; kennis is macht. Hoewel ik daar eerst altijd lacherig over deed klopt dat toch best wel. Ineens was ik zo dankbaar dat ik gewoon school heb kunnen volgen en alle tegenzin en frustratie die ik toen had omdat ik naar school moest (ik heb zelfs in groep 4 een brief aan de koningin geschreven of ik alsjeblieft niet meer naar school hoefde) is ineens verdwenen. Ik ga dit zeker ook later aan mijn kinderen vertellen als ze net zulke karaktertjes zouden hebben als ik had, maar zo ver is het gelukkig nog lang niet. Maar lieve studie genootjes, mocht ik weer in de verleiding komen een uurtje te slippen herinner me er alsjeblieft aan want we mogen zo blij zijn dat we naar school kunnen! Oké, tot zo ver mijn preek want ik wil natuurlijk ook vertellen wat ik afgelopen tijd heb gedaan! 


Gister ben ik terug gekomen van een laten we zeggen heftig weekend Hermanus. Vrijdag kwamen we al aan met onze flessen gin en om 10 uur was iedereen dronken. Daar wil ik het denk ik maar bij laten haha. De volgende dag zat iedereen stilletjes aan het ontbijt voor een dag vol actie. Ik ging met vijf anderen paardrijden wat echt de prachtigste buitenrit van mijn leven was. Denk: Milka landschap - de paarse koe + de zee. Echt skitterend. Na 100 broodjes pindakaas zijn we walvissen gaan spotten op een boot. Sowieso hilarisch want constant kwamen er Japanners of Chinezen (Het spijt me zeer maar ik kan ze nooit uit elkaar halen) een selfie maken op het dek en gingen ze snel terug in hun kajuitje. Tijdens de baai waar we naartoe voeren zwommen er dolfijnen mee naast de boot. Zo mooi. Ze gingen pijlsnel met de bood op en maakten sierlijke sprongen alsof ze ons aan het entertainen waren. Ik kon wel huilen zo mooi en bijzonder! De walvissen vond ik daarentegen minder bijzonder. Je zag een soort rots dat bewoog en waar soms water uit kwam maar het is wel heel gaaf om te kunnen zeggen dat ik ze heb gezien van zo dichtbij. Zondag hebben we lekker rustig aan gedaan want twee van die avondjes drankjes en actie vonden we wel even goed. Veel mensen gingen nog shark-cage-diven maar mij niet gezien. Het idee dat je in zo’n kooi zit als een soort levend aas liet ik liever aan andere over. 

Oja! Mochten jullie je afvragen hoe het met mijn gezondheid gaat, het gaat heel goed. Gister middag mijn laatste capsule penicilline ingeslikt en ik voel me weer brand new! Voor de rest gaat het eigenlijk ook alleen maar voor de wind (letterlijk en figuurlijk want ik wordt hier soms weggeblazen, ik heb bijna alleen maar schortjes en jurkjes mee maar Kaapstad staat er klaarblijkelijk om bekend nog al waaierig te zijn dus soms mis ik mijn jasjes uit Nederland wel! 

De tafelberg hebben we vorig week beklommen. Zeer pittig! Een hike van twee uur op het heetst van de dag, maar het uitzicht was adembenemend. Ik kon het natuurlijk niet laten om even op het randje van de afgrond te zitten maar alles voor de foto! 


Als jullie denken dat ik hier alleen maar feest en vakantie vier zal ik toch ook even vertellen dat ik wel druk aan het werk ben. Er zijn allemaal leuke opdrachten binnen gekomen. Afgelopen week ben ik begonnen met een Instagram onderzoek waar ik moet kijken naar de doelgroep en hoe Jinger Jack die het beste kan bereiken. Ook had ik het idee om een Jinger Jack magazine te maken en dit vond iedereen een leuk idee dus daar ga ik morgen een opzetje voor maken. Tijdschriften zoals de Elle en Cosmopolitan sturen brieven met de items die ze in hun nieuwe collectie willen en daar mag ik dan de tassen bij uitzoeken en opsturen zodat ze ze misschien in hun nummer plaatsten. Als er een tas instaat zal ik het beslist laten weten! Het allerleukste afgelopen week was de korte film die we hebben gemaakt. Donderdag zijn we met een visagist, twee acteurs en het halve team een hele dag op pad gegaan om op verschillende plekken in de stad te gaan filmen. Het is een verhaal over een jongen, een meisje en een tas met een leuke dikke knipoog naar Jinger Jack. Als hij uit is zal ik dit ook laten zien! Woensdag mocht ik mee outfits en attributen uitzoeken. We hebben donderdag heel de dag gefilmd, we zijn in totaal 12 uur bezig geweest en het wordt maar een filmpje van 2 minuten. Kun je nagaan hoe veel tijd zo’n grote productie kost! Wist je trouwens dat super veel films in Kaapstad worden opgenomen? Zoals pirates of the caribean, hoe duur was de suiker en zelfs de heineken ontvoering. Ik ben woensdag in zo’n suuuuuper grote loods geweest waar ze spullen lenen voor deze films. Er stonden grote marktkramen, dode dieren, een container vol met handboeien wapens en geweren, kisten met goud een Bollywood stuk ga maar door! Heel tof om te zien! Als ik verhalen van anderen hoor ben ik super blij met mijn stage, de lieve mensen in het team en de opdrachten die ik krijg.

Deze week is mijn persoonlijke missie om het sporten weer op te pakken (target: 4 keer per week) geen alcohol door de week en minder snaaien. Het dreigt anders echt niet goed te gaan… 

Een heel verhaal dit en nou heb ik nog lang niet alles verteld maar nou hebben jullie weer een beetje een impressie! Hoe is het in Ollandia? Hebben jullie een beetje mooi weer? 



Liefs van mij uit Cape Town XX