2015/11/18

Pieken en Kuilen

Pieken en kuilen?  Mijn verblijf in Zuid Afrika is namelijk nog steeds een grote piek, maar er zijn de laatste tijd een paar kleine kuiltjes in die stijgende lijn geweest.  

Om te beginnen heb ik vreselijk gedoe gehad met mijn stage en ben nu al een week niet meer op kantoor. Wat zou je denken? Gaat dat kind naar Kaapstad voor een stage, hoe flikt ze dit nou? In je vorige post schreef je nog dat je het zo naar je zin had? Ja dat klopt, en dat is het ‘m juist. Ik had het te erg naar mijn zin, was vaak enthousiast, had soms de slappe lach en had het gevoel om een grapje te kunnen maken. Dat is helemaal verkeerd uitgepakt. Ik bleek al een poos flink in de irritatie zone van mijn Zwitserse baas te zitten zonder dat ik dit echt door heb gehad. We zitten in een ruimte, waar je elke kraak hoort en wat zeker niet mee werkt als je al iemand dwars zit. Donderdag barste de bom.
Vrijdag kwam ik binnen en mijn baas verzocht me te gaan zitten. Hij kon zo niet met me werken en hij ging kijken wat hij met me ging doen. Ik moest naar huis, en ze lieten weten of ik maandag nog op kantoor mocht komen. Helemaal van slag was ik. Zo had ik het nooit bedoeld. Ik ben wel de laatste die iemand het leven zuur wil maken of express iemand dwars te zitten. Gelukkig lag het niet aan mijn ijver of kwaliteit van werk. In mijn bijbaantjes en op mijn studie wordt mijn enthousiasme geloof ik wel gewaardeerd maar ik had me nooit gerealiseerd dat het zo tegen me kon werken. Ik ben naar het stage bemiddelingsbureau gegaan die nog contact met ze hebben gehad. We begrepen er van dat dit een grote waarschuwing was maar zondag avond ontving ik een email dat ik niet welkom meer ben op kantoor, maar wel mijn stage thuis kan afmaken. Toch wil ik graag in een omgeving werken op kantoor zodat ik de les kan meenemen en ook voor mezelf kan laten zien dat ik echt wel professioneel kan zijn. Waar en hoe is nog even de vraag.  

Wel heb ik hier mijn lesje geleerd hoor. Met betrekking tot culturen en bedrijfsculturen. Toch mezelf zijn maar meer aangepast aan de omgeving waar je werkt. Mijn Studie Loopbaan Begeleider zei nog “ ook al zijn we allemaal Europeaans, toch zitten er verschillen die er goed uitkomen op de werkvloer. Zwitsers zijn over het algemeen gereserveerder en introverter terwijl Nederlanders extraverter zijn en jij bent extra-extravert. Dus de rest van mijn leven zal ik hier sowieso rekening mee houden dat ik wel mezelf ben, maar ook me probeer aan te passen aan hoe je met iemand om moet gaan. En al helemaal als het je baas is kan je bepaalde grappen echt niet maken. Dat is me nu goed duidelijk!

Een andere kuil is dat ik weer ziek ben geweest. Geen keel ontsteking maar keeldifterie dit keer. Ik ben een week lang dood moe geweest en heb prednison en andere medicijnen geslikt. Ik ben wel ingeënt tegen DTP maar misschien een andere versie… Door mijn pittige antibiotica kuur in het begin van Kaapstad is mijn weerstand verzwakt en heb ik dit virus alsnog opgepikt. Ik heb veel geslapen en rustig aan gedaan. Gelukkig voelde ik me het weekend erop iets beter en ben ik naar Stellenbosch gegaan voor een weekendje. De week erna liep mijn stage dus een soort van op de klippen. Ik zat een klein beetje in een dipje vorige week maar ik heb het licht weer gezien guys, geen zorgen!

Nou genoeg kuiltjes. Ik wil jullie wat vertellen over de pieken. We gingen zwemmen met zeehondjes in  Hout Bay, waar we een wetsuit aankregen. Een kort ritje op de speedboat die keihard over het water ging deed me zo goed, letterlijk even de wind er door heen. En toen het water in. Het waren er zo veel, ze zijn zo ontzettend klungelig en schattig. Ze dachten volgens mij dat ik ook een zeehondje was want ze knallen soms net niet tegen je aan waardoor ze erna een soort salto maken en snel wegknallen. Het waren trouwens allemaal dames, de mannetjes zitten op hun rots het fort te bewaken. Je ziet makkelijk welke zeehond er wel bij hoort en welke niet, wat me deed denken aan de middelbare school. De andere mannetjes duwen de zeehond van hun plekje en het arme beest dondert dan in het water  of krijg maar een piep klein stukje rots waardoor hij er bijna met z’n gewicht af valt. Anne heeft met haar go pro het gefilmd: 



En dan zijn er nog de leuke onverwachtse avondjes zoals met Lisa’s verjaardag. We gingen naar een restaurantje op date night dus er zaten alleen maar stelletjes. Er hing zo’n sfeer met een eenpersoons band die cheesy-romantische liedjes zong. We hadden het vet gezellig met alle meiden en de wijn vloeide rijkelijk. Op eens waren alle stelletjes naar huis en waren er nog maar een paar mensen over, waardoor iedereen op de vloer ging staan en ging dansen op de muziek van de jongen met zijn muziekinstrumenten. We gingen rond de piano staan en zongen met zijn alle. Zo gezellig. Je leert zo ook echt leuke mensen kennen, er was een Noors meisje met wie ik zaterdag  een proefles ga paaldansen zo grappig.


Ook hebben we een weekendje Stellenbosch gedaan waar ik heel erg van heb genoten. We sliepen in een schattig appartementje en overdag deden we een tasting. De volgende dag stonden we om 6 uur (!) op om te gaan ziplinen. Je weet wel, met een katrolletje en een pakje over ravijnen enzo. Ik dacht appeltje eitje doe ik even. Maar het stormde, was vreselijk koud en mistig maar we dachten we zijn bikkels we gaan gewoon. We kregen een soort Bob de Bouwer pakken aan en daar gingen we hoor. Regel nummer 1 is hoe je moet remmen. Ik knikte braaf ja, maar eenmaal aan dat katrolletje ging ik met zo’n rotvaart naar beneden dat ik plotseling helemaal vergeten was hoe dat ook als weer moest. Ik zag de man uit de verte in de mist (oja dat maakte het ook nog eng, je roetsjte dus naar beneden maar je zag het einde niet) keihard met zijn handen naar beneden waarmee hij bedoelde slooooooowwwwwww. Ik was natuurlijk spontaan vergeten hoe ik moest remmen dus knalde met volle vaart zo bijna die man van zijn plateau, en ik maakte een salto en viel bijna te pletter met mijn hoofd tegen de rots die er stond. Ik was geschrokken joh. Dit was helaas pas parcour 1 van de 13 dus de rest heb ik echt met een slakkengang gedaan. Dit is niks voor mij, maar kan wel mooi zeggen dat ik het heb gedaan!



Dit zijn trouwens foto’s van de aapjes. Meneer Nielson zo lief. Maar brutaal dat die beesten zijn. Kijk even hoe hij met zijn kleine tengels mijn oorbel wil uittrekken. Al draagt een aap een gouden ring……



Afgelopen week hebben we via Celeste die bij Wine Flies werkt een wijn tour gedaan naar maar liefst vijf wijnfarms in Stellenbosch en ik geloof Paarl. We begonnen om 09:25 en met het proeven van maar liefst 27 wijntjes. En nee, we spuugde ze niet uit. We hadden een tasting met worst en biltong, eentje met chocola, toen nog een tasting met een braai als lunch, toen  een met kaasjes en als laatste een champagne tasting.


Ik zit nu in een heel leuke flex-werk plek hier deze blog te typen. Het is een soort creatieve community midden in de stad waar je kan zitten met goede wifi, heerlijke koffie en super leuke mensen die allemaal vette dingen doen. De baas is echt een heel aardige man die me aan iedereen voor stelt en hij werkt volgens allemaal systemen die echt precies in het plaatje van mijn school passen. Boven op de rooftop is een urban farm. Je raakt zo aan de klets met mensen, ik begon hier vanmorgen rond half 10 met typen en nu twee uur later babbelen en luisteren naar wat mensen doen dacht ik oja waar was ik. Ik mag morgen een meisje helpen die fotografeert met modellen op het strand en ik geef haar mijn tijd om te assisteren, en zei leert mij fotograferen. Hoe leuk is dit?

Jullie zijn weer op de hoogte! Ik mag het wel hebben over mijn kuilen maar al met al gaat dit natuurlijk nergens over als je even bedenkt wat er allemaal in de wereld gebeurd. Soms voel ik me zo rot dat ik hier een beetje leef. Ik keek een docu over de IS en ben echt geschrokken. Ik kan alleen maar wensen dat alle onschuldige mensen groot leed bespaard blijft maar dat is waarschijnlijk echt naïef om te denken. Ik probeer in het klein mensen te helpen en ik weet niet wat ik meer kan doen.


Het gaat jullie allemaal heel goed!!!! Dikke dikke kus Roos





We zijn zondag weer naar Mzoli's geweest , super gezellig  
Jut en Jul 

#Tanning 

Uitzicht van af mijn balkonnetje

Wine with a view

De restaurant week


Lachen gieren brullen met Snoop Dog de taxi chauffeur